درباره ما

گروه فرهنگی اقتصادی فاطر

شرکت فاطر در اواخر دهه 80 شمسی کار خود را با بهره گیری از نیروهای جوان متخصص متدین و تحت نام تجاری شرکت تجارت الکترونیک فاطر آغاز کرده و پس از یک دهه فعالیت و عبور از فراز و نشیب‌های فراوان و کسب تجربه‌های ارزشمند در حوزه تجارت ، اواخر دهه ی 90 شمسی فعالیت‌های خود را گسترش داده و با هدف خدمت بیشتر به مردم عزیز ایران و همچنین حضور در دیگر بازارهای سود آور اقدام به تاسیس واحدهای زیر مجموعه در حوزه‌های مختلف مانند بازرگانی، ساخت و فروش املاک، صنایع غذایی و فرهنگی و هنر نموده است. امروزه مجموعه شرکتهای فاطر با توسعه‌ی تیم خود توانسته است که پروژه‌های مهمی را اجرا کرده و یا در دست اجرا داشته باشد. با توجه به آن که گروه فاطر اهداف بزرگی را برای آینده‌ی خود در نظر گرفته‌است، هر روزه در حال بهبود کیفیت خدمات و تولیدات خود بوده و با جذب متخصصین جوان تیمش را بروز می سازد.

مرکز اقتصاد هنر فاطر

در سال 1396 با توجه به سودآوری بسیار بالای حوزه هنر ؛ هیئت مدیره هلدینگ فاطر تصمیم به راه اندازی بخشی ذیل مجموعه فاطر با عنوان “مرکز اقتصاد هنر فاطر” گرفت.این مرکز از ابتدا تا کنون در دو حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی مشغول فعالیت است که در هر کدام از این حوزه های دارای بخشهای مختلفی است که در ذیل به اختصار توضیح داده خواهد شد.

حوزه موسیقی

موسیقی در ایران، در دوره‌‌های دور که تنها جنبهٔ اجرایی داشته و هنوز موضوع نشر آن به صورت صوتی یا تصویری و حتی مکتوب مطرح نبوده است، خدمتی تلقی می‌‌شد که در اختیار افرادی خاص بود و طبعا به عنوان یک پدیده یا عامل اقتصادی برای عامهٔ مردم مطرح نمی‌‌شد. اما در یکصد سال اخیر که نشر موسیقی موجب شد تدریجا نوعی تقاضای فراگیر در میان مردم ما برای بهره‌گیری از خلاقیت‌های هنر موسیقی شکل بگیرد موسیقی نیز به عنوان یک کالای اقتصادی وارد سبد تقاضای مردم شد و نشر آثار موسیقایی در گونه‌های مختلف براساس ذائقه و علایق گروه‌های مختلف اجتماعی و سنی بازاری را ایجاد کرد که در شرایط و موقعیت‌های مختلف اجتماعی اوج و حضیضی را طی کرده است. در جهان امروز، کشورها از هر فرصت و زمینه‌ای برای رشد اقتصادی کشورشان بهره می‌برند. به‌ویژه فرصت‌های فرهنگی که کمترین هزینه‌های مادی و زیست‌محیطی را به همراه دارد و ضمن درآمد مادی، باعث جذب عاطفی مردم جهان به‌دلیل علایق فرهنگی و هنری می‌شود. موسیقی یکی از پردرآمدترین فعالیت‌های هنری در جهان است که زنجیره درآمدزایی آن از فروش آلبوم و بلیت کنسرت تا تبلیغات، فروش پوستر و درآمد در فضای مجازی گسترده است. ویژگی دیگر موسیقی این است که مشمول مرحله نهایی از مراحل رشد و توسعه، یعنی خدمات است؛ بنابراین باعث کسب بیشترین سود با کمترین هزینه می‌شود. مرکز اقتصاد هنر فاطر با درک اهمیت اقتصادی و هنری موسیقی از ابتدای تاسیس خود اقدام به به حمایت مادی و معنوی از خوانندگان و موسیقیدانان مطرح کشوری نموده و بخش مجزایی را جهت برگزاری کنسرت و جشنواره های موسیقی تشکیل داده است و تا کنون صدها سانس کنسرت در شهرهای مختلف کشور برگزار نموده است.

حوزه هنرهای تجسمی

مرکز اقتصاد هنر در حوزه هنرهای تجسمی در سه بخش فعالیت می نماید: پشتیبانی هنرمندان ؛ پشتیبانی مجموعه داران و بخش گسترش بازار هنر

پشتیبانی هنرمندان

هنرمندان در جامعه جایگاه مهمی دارند، زیرا هنر به عنوان یکی از شاخه‌های فرهنگ و هویت ملی، برای حفظ و نشر آن در جامعه نقش مؤثری دارد. هنرمندان با تولید کارهای خلاقانه، به ایجاد فضایی برای تفکر، احساسات و پویایی در جامعه کمک می‌کنند. آثار هنری می‌توانند به عنوان منبعی برای استفاده در برنامه‌های آموزشی و تربیتی، رویدادهای فرهنگی و هنری، و همچنین به عنوان یک ابزار برای انتقال ارزش‌ها و ایده‌های فرهنگی به نسل‌های آینده استفاده شوند. علاوه بر این، هنرمندان می‌توانند با آثار خود، مسائل اجتماعی و سیاسی را مطرح کرده و به نمایش گذاشتن این مسائل کمک کنند. همچنین، آثار هنری می‌توانند به عنوان یک ابزار برای تحلیل و بررسی جامعه و فرهنگ آن استفاده شوند. بنابراین، هنرمندان به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل در حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ملی در جامعه، جایگاه مهمی دارند.

اقدامات مرکز در بخش پشتیبانی هنرمندان

1. افزایش ارزش برند شخصی هنرمند

2. طراحی و انتشار کاتالوگ

3. افزایش قیمت آثار و تثبیت آن

4. مهندسی رسانه ای پیرامون هنرمند و حضور مداوم در رسانه های معتبر

5. حضور هنرمند در مجامع هنری داخلی و خارجی

6. برگزاری نمایشگاه هنرمند در موزه های معتبر داخلی و خارجی

7. برگزاری مراسمات مختلف پیرامون هنرمند و پوشش رسانه ای آنها

8. ارسال کاتالوگ به مجامع هنری

9. ایجاد و مدیریت حرفه ای صفحه رسمی هنرمند در شبکه های اجتماعی

10. عکاسی حرفه ای از آثار و انتشار هدفمند آن در رسانه های و فضای مجازی

11. حضور آثار هنرمند در حراج های معتبر داخلی و خارجی

12. طراحی ، پشتیبانی و مدیریت سایت شخصی هنرمند

13. تاسیس بنیاد و موزه به نام هنرمند

14. برگزاری نمایشگاه داخلی و خارجی

15. ارسال آثار به نمایشگاه ها ، آرت فرها و دوسالانه های معتبر بین المللی

16. تجمیع مقالات، مصاحبه ها و کتب هنرمند در قالب یک مجموعه و انتشار آن

17. محتوا سازی پیرامون آثار

پشتیبانی مجموعه داران و گسترش بازار هنر

خرید آثار هنری همواره یکی از پربازده ترین معاملات اقتصادی در کل جهان بوده است ، با خرید یک اثر هنری به علت یونیک بودن اثر و بی همتا بودن محصول و تکرار ناشدنی بودن آن و همچنین به دلیل روند رو به رشد هزینه های هنرمند و عواملی از این دست همواره شاهد افزایش سرمایه در این نوع سرمایه گذاری هستیم. اما این سرمایه گذاری پر سود با مشکلاتی روبرو است که ممکن است حتی باعث ضرر برای سرمایه گذار شود ، از این نوع مشکلات می توان به نامشخص بودن قیمت آثار ، یافتن اثر خوب از هنرمند خوب ، یافتن هنرمندان در حال رشد ، خرید آثار اصل و… اشاره کرد. مرکز اقتصاد هنر فاطر با درک این مشکلات در کنار خدمات خود به هنرمندان به خریداران آثار هنری و مجموعه داران هنری نیز خدمات قابل توجه ای را ارائه می دهد تا بهترین و پرسودترین سرمایه گذاری ممکن را در بازار هنرهای تجسمی تجربه کنند.

اقدامات مرکز در بخش پشتیبانی مجموعه داران

1. تهیه کتاب مجموعه آثار

2. محتوا سازی پیرامون آثار

3. خرید آثار با بهترین قیمت

4. یافتن بهترین آثار هنرمندان مستر

5. شرکت دادن آثار در نمایشگاه های گروهی

6. معرفی هنرمندان در حال رشد به مجموعه داران

7. شرکت دادن آثار در حراجی های داخلی و بین المللی

8. رصد بازار و اعلام بهترین زمان خرید آثار به مجموعه داران

9. خرید مجموعه آثار هنرمندان در حال رشد به بهترین قیمت

10. انتقال آثار مجموعه داران به هر نقطه از جهان همراه با بیمه آثار

11. افزایش شهرت و بهبود برند شخصی مجموعه دار در مارکت هنری

12. اصلالت سنجی و قیمت گذاری آثار هنری تحت اختیار مجموعه دار

اقدامات مرکز در بخش گسترش بازار هنر

1. آشنا سازی سازمانها ، نهادهای مالی و بنگاه های اقتصادی با سرمایه گذاری در هنر

2. معرفی مزایای بازار هنرهای تجسمی نسبت به دیگر بازار های مالی

3. تلاش در جهت شفافیت بازار

4. ارائه بسته های سرمایه گذاری هنری

5. برنامه ریزی جهت مشارکت سرمایه های خرد در بازار هنرهای تجسمی

6. برگزاری رویدادهای هنری با هدف معرفی هنرمندان ایران در داخل و خارج از کشور

7. برگزاری نمایشگاه های فروش آثار هنری در داخل و خارج از کشور

8. شرکت در رویدادهای هنری خارج از کشور

9. برگزاری رویدادهای هنری فاخر پیرامون هنرمندان مطرح بین المللی با هدف آشنایی جامعه بین الملل با ظرفیتهای هنری ایران

نظرات هنرمندان