حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا
حجت الله شکیبا

نمایشگاه نقاشی شکیبا در نگارستان

تاریخ : پاییز 1402
مکان : تهران – گالری ماهر
ارزش کل آثار به نمایش درآمده : $2.000.000
هنرمند: حجت الله شکیبا
سیری در آثار استاد حجت الله شکیبا

در میان نقاشان معاصر ایران، نقاشان کمی هستند که هم نوگرا بوده اند و هم به ساحت فرهنگی مردم ایران نگاه کرده اند و آثارشان به دیوار خانههای عامه مردم و در نهایت به خاطره و دل مردم کشور راه یافته است.
نقاشانی مانند حجت شکیبا، علی اکبر صادقی، قاسم حاجی زاده و … از کسانی هستند که علیرغم نوگرایی و مدرن بودن، ر هیافت خویش را از بستر تصویری فرهنگ ایرانی اخذ کرده اند. چاپ سنگی ها، مینیاتورها، گل و مرغ، داستانهای عامیانه، اد بیات مردمی، اسطوره ها، اشعار شاعران بزرگ و منبع بی پایان تاریخ شفاهی عامیانه، به علاوه آداب و سنن و رسوم ایرانی و تصاویر آلبومهای خانواد گی منبع ارزشمند و بی تکرار این دست از نقاشان بوده است.
در این میان حجت شکیبا نقاش شکوه و جلال فرهنگ ایرانی است. او با تصویرکردن زیباییها و نشان دادن جاه و جلال تاریخ فرهنگی مردم ایران، تصویری تاریخی از فرهنگ و ادب و هنر کشورمان ارایه میدهد. تلفیق تصویر و رویا، کارکرد مناسب نقاشیهای رویاگون اما واقعگرای این نقاش زبردست و چیر ه دست را به ما نشان میدهد. کارهایی رویاگون و خیال انگیزی که واق عی و اکنونی هستند. از این منظر حجت شکیبا نقاش رویاهای تاریخی ایرانی است.
در نقاشی هایش، زن ایرانی را در کنار یک بنای تاریخی و معماری باشکوه گذشته ایرانی مانند تخت جمشید و یا حافظیه میکشد تا با این روش فرهنگ غنی و ارزشهای از یادرفته اما با اهمیت و با ابهت ایرانی تاکید ورزد. تاکید او بر آیینها و جشنهای باستانی همچون نوروز و شب یلدا اهمیت نقاشیهای او را در میان مردم مینمایاند. از این منظر بسیاری از ایرانیان در پنجاه سال اخیر آثار او را در خاطر خود زنده نگه داشته اند و نسلهای مختلف این کارها را در کارت پستالها و پوسترها دیده و در مناسبتهای تاریخی به یکدیگر هدیه داده اند. شیرینی و ملاحت کارهایی که با موضوع نوروز، حافظ خوانی، شب یلدا و تخت جمشید و مضامینی مانند زال، سیمرغ، خیام، رستم، سیاوش، آرش کمانگیر، شمس و مولانا کشیده است در نگاه اول همچون موضوعاتی عامه پسند مورد توجه قرار گرفته اند. این چشم نوازی و همه پسندی با تکنیک دلنشین و باوقار آثار او در تباین و پیوستگی است.
در کارهایش جزئیات اهمیت فراوانی دارند و این جزءنگاری از پیکر ه فرهنگ ایران زمین نشأت میگیر د: نقش و نقوش عناصر ایرانی همانند کاشی کاری ایرانی، نقشبرجسته ها، نقوش جامهای سفالین و اشیایی همچون ساز سه تار، گلدان گل، جامهای سفالین، شمعدان قاجاری و … به نقاشیهای او خوب که نگاه کنیم آثارش چیزی است ما بین دو عرصه مهم هنر ایرانی یعنی مینیاتور و نقاشی قهوه خانه ای. حجت شکیبا داستانگویی، رویاپردازی، زیبایی و خیال انگیزی جهان ایرانی را که در نقاشیهای مینیاتور و قهوه خانه ای است به شکلی
امروزین و قابل باور برای مر دم اکنون بازسازی و عرضه میکند.
حجت شکیبا نقاش احساسات عمیق و باورهای کهن ملی است.

از این رو در نقاشی هایش همواره کاراکترها با حالاتی خیال انگیز اما سرشار از احساس و وجد و غرور به تصویر کشیده میشوند. این بیانگری احساس و سرشاری خیال را میتوان در آثاری جاودانه همچون آرش کمانگیر، رستم و سهراب، شمس و مولانا دید. هنرمند
این کارها را از بُن مایۀ فرهنگ ایران که در قلب ادبیات ایرانی ماندگار شده اند اخذ میکند، و به آنها سیمایی جاودانه و ماندگار میبخشد. چهر هها با صلابتی کم نظیر و فیگورها با ابهت ترسیم میشوند و پسزمینه آثار با نشانگانی از تاریخ فرهنگ ایران مزین میشود. حرکت و وجد و سروری تماشایی در کل اثر به حرکت در میآید و اثر فراتر از متن داستانی که به آن وابسته است دیده میشود.
کارهای شکیبا در واقع ستایشی است نسبت به تاریخ تصویری ایران. تاریخی که مرجع بی همتا و شگفت انگیز از فراز و فرود فرهنگ است. تماشای کارهای حجت شکیبا نگاه کردن به فرهنگ پر جزئیات ایرانی است.
جزئیات ظریف و اندیشههای عمیق که در طی قرنها صیقل خورده و شفاف و زیبا شده اند و اکنون در کارهای او تجلی یافته اند. گروه فرهنگی اقتصادی فاطر این امکان را برای علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران فراهم آورده است که با نمایش آثار این هنرمند مهم و بزرگ کشور، در حضور او نظاره گر و ستایشگر آثار خلاقانه او باشند.
اکنون میتوان آثار این هنرمند را که پس از گذشت نز دیک به 6 دهه فعالیت بی وقفه همچنان به خلق اثر میپردازد، به تماشا نشست و با درنگ بر جزئیات آثارش به تاریخ هنر ایران نگاه کرد و از حضور او و آثارش لذت برد و بهره جست.